Infromacja o unieważnieniu postępowania na zagospodarowanie ronda (wyspy środkowej) w ciągu DK Nr 15 w Sokołowie
Zawiadomienie o unieważnieniu postępowania
Zamawiający, Gmina Września,działając na podstawie art. 254 pkt 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. 2019 r., poz. 2019 ze zm.), zwanej dalej „ustawą Pzp” zawiadamia, że unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego.
Uzasadnienie prawne:
Art. 255 pkt 6 ustawy Pzp - postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego.
Uzasadnienie faktyczne:
Zamawiający w toku badania i oceny ofert Zamawiający stwierdził w złożonych ofertach różne stawki VAT 8% i 23%. Mając na względzie utrwalone orzecznictwo Sądu Najwyższego – uchwała z dnia 20 października 2011 r. (sygn. akt III CZP 52/11) w sprawie zastosowania błędnej stawki podatku VAT przy obliczeniu ceny ofertowej – zgodnie z którym określenie w ofercie ceny brutto z uwzględnieniem nieprawidłowej stawki podatku od towarów i usług stanowi błąd w obliczeniu ceny, postępowanie w którym porównano stawki VAT w różnej wysokości zawarte w różnych ofertach, należy unieważnić jako obarczone wadą istotną. Zgodnie z ww. uchwałą jedynie wówczas, gdyby Zamawiający w specyfikacji warunków zamówienia (SWZ) wskazał konkretną stawkę VAT, stawka odmienna zawarta w ofercie uzasadniałaby poprawienie oferty jako zawierającej omyłkę. Natomiast w sytuacji, gdy Zamawiający nie określił w SIWZ wiążącej stawki podatku od towarów i usług, a Wykonawca zastosował przy obliczaniu ceny stawkę niezgodną z obowiązującymi przepisami – to jego oferta musi być odrzucona jako zawierająca błąd w obliczeniu ceny.
Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Sądu Najwyższego – vide uchwała Sądu Najwyższego z dnia 20 października 2011 r. (III CZO 53/11) – w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na Zamawiającym ciąży konieczność przeprowadzenia czynności badania i eliminowania z postępowania ofert, które nie odpowiadają wynikającym z ustawy warunkom. Kontrola i selekcja ofert z punktu widzenia oferty najkorzystniejszej, dokonywana przez Zamawiającego, byłaby fikcją, gdyby Zamawiający nie miał możliwości porównania ofert. Definiując w art. 7 pkt 1 pojęcie ceny, ustawodawca odwołał się do ceny w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 9 maja 2014 r. – o informowaniu o cenach towarów i usług (Dz.U. z 2019r, poz. 178), który stanowi, że ceną jest wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę. W cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem akcyzowym. Oferty zawierające skalkulowane przez wykonawców wartość netto stają się porównywalne, jeżeli ostateczną wartość (cenę brutto) uzyskano przy zastosowaniu jednolitej, wynikającej z obowiązujących przepisów, stawki podatku VAT. Tylko oferty równoważne w zakresie obiektywnie sprawdzalnych elementów, a takim elementem jest stawka podatku VAT wynikająca z obowiązujących przepisów, stwarzają możliwość porównania i tym samym równego traktowania oferentów. Wskazanie w ofercie przez wykonawcę niższej niż wynikająca z obowiązujących przepisów stawki podatku VAT i w efekcie uzyskanie niższej ceny brutto może doprowadzić do wyboru oferty takiego wykonawcy jako oferty najkorzystniejszej. Stąd też, gdy na wybór oferty wpływa wysokość ceny brutto, cenotwórczy charakter podatku VAT wyklucza potraktowanie wskazanej przez wykonawcę błędnej stawki tego podatku jako okoliczności pozbawionej doniosłości prawnej. Realizację zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców w postępowaniu o udzielenia zamówienia publicznego ustawa zapewnia przez ustanowienie mechanizmu kontroli i selekcji ofert. Podstawowym dokumentem, który jest niezbędny do przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia, jest specyfikacja warunków zamówienia. Na podstawie zawartych w niej warunków, wykonawcy przygotowują ofertę, jej bowiem treść jest wiążąca dla wykonawcy i dla Zamawiającego. Zamawiający, opisując w specyfikacji warunków zamówienia sposób obliczania ceny, nie zawarł żadnych wskazań dotyczących stawki podatku VAT, wówczas oferty zawierające różne stawki podatku VAT nie pozwalają zgodnie z zasadą uczciwej konkurencji prawidłowo porównać ofert.
O porównywalności ofert bowiem można mówić dopiero wówczas, gdy określone w ofertach ceny, mające być przedmiotem porównania, zostały obliczone z zachowaniem tych samych reguł. Tak, więc dokonanie wyboru oferty najkorzystniejszej spośród ofert zawierających różne stawki podatku VAT prowadziłoby do złamania reguł uczciwej konkurencji pomiędzy wykonawcami zabiegającymi o uzyskanie zamówienia publicznego. W związku z powyższym, że SWZ opracowane przez Zamawiającego obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznegopostępowanie podlega unieważnieniu.