Protokół 16
Protokół
Komisji Rewizyjnej
z posiedzenia
w dniu 16 kwietnia 2002 roku
Pkt. 1
Przewodniczący Komisji radny Karol Wójcik o godz. 12.00 otworzył posiedzenie Komisji.
Zgodnie z listą obecności (załącznik nr 1) w posiedzeniu uczestniczyło 6 członków Komisji, co stanowiło quorum pozwalające podejmować prawomocne decyzje.
Goście:
n Ryszard Szwajca - wiceburmistrz;
n Alfred Bogucki - skarbnik;
n Grażyna Filipiak - naczelnik wydziału inwestycyjnego;
Komisja jednogłośnie przyjęła zaproponowany przez Przewodniczącego Komisji porządek obrad (załącznik nr 2).
Porządek obrad:
1. Otwarcie posiedzenia.
2. Zaopiniowanie sprawozdania z wykonania budżetu Miasta i Gminy Września w 2001 r.
3. Wolne głosy i wnioski.
4. Zamknięcie posiedzenia.
Pkt. 2
Radny Arkadiusz Czajkowski wyjaśnił członkom komisji, że nie może brać udziału w posiedzeniu z uwagi na obowiązki służbowe; jednocześnie zaproponował by komisja spotkała się jeszcze raz tego samego dnia o godz. 15.00. w celu zapoznania się z opinia z kontroli.
Oświadczenie w sprawie powodów nie złożenia podpisu przez radnego pod protokołem z kontroli (załącznik nr 3).
Przewodniczący komisji nie wyraził zgody, by kolejne posiedzenie komisji odbyło się o godz. 15.00.
Skarbnik omówił zestawienie kosztów modernizacji ulicy Słowackiego (załącznik nr 4).
Ponadto Skarbnik wyraził uwagę ogólną, że prawdą jest, iż w sprawozdaniu wystąpiły nieścisłości i często nawet RIO wykazuje błędy, które są korygowane. Skarbnik podkreślił, żę nieścisłości nie są celowym wprowadzaniem w błąd.
Radny Jerzy Sadowski wyraził opinię, że prace komisji powinny być tak prowadzone, by termin posiedzeń pasował wszystkim jej członkom i należało się dostosować do wniosku radnego Arkadiusza Czajkowskiego.
Przewodniczący komisji wyjaśnił, że radny Arkadiusz Czajkowski niezależnie od terminów posiedzeń komisji notorycznie nie uczestniczy w jej pracach, w związku z czym nie było przesłanek, by tym razem przesunąć termin komisji.
Uwagi radnych do sprawozdania z wykonania budżetu za rok 2001.
Przewodniczący komisji wyraził opinię, że w stosunku do badanych materiałów nie wnosi zastrzeżeń.
Radny Czesław Thamm wyraził opinię, że dokumenty były przedstawione rzetelnie, a zauważone błędy zostały wyjaśnione i nie wnosi uwag do sprawozdania.
Radny Jerzy Sadowski w imieniu własnym oraz radnego Piotra Matuszewskiego przedstawił opinię na temat sprawozdania z wykonania budżetu Miasta i Gminy Września w 2001 r. następującej treści:
1. Sprawozdanie zawiera błędy.
Dział 600
Rozdział 60016 - widnieje kwota wykonania 1.120.306 zł, natomiast w załączniku str. 12 poz. 1, 10 oraz 11 daje łącznie kwotę 977.561 zł.
Dział 851
Rozdział 85154 - wykonanie 433.348 zł.
Wg wykazu zobowiązań dotyczących roku 2001 na str. 3
GPPiRPA - wyliczenie środków przechodzących z roku 2001 - 92.925 zł
1. Dochody z opłat za zezwolenia na sprzedaż alkoholu 421.084 zł,
2. Wydatki GPPiRPA 433.348 zł,
w tym: w ramach środków z roku 2000 105.189 zł.
Z tego wynika, iż GPPiRPA miał do dyspozycji 526.273 zł i w roku 2001 wydano 421.084 zł, co daje różnicę 92.925 zł. Wg wykazu jak wyżej str. 2 dział 851 rozdział 85154 zobowiązania wg faktur za 2001 r. wynoszą 92.925 zł, a wg sprawozdania finansowego z realizacji GPPiRPA (załącznik do sprawozdania z wykonania budżetu) na str. 3 z objaśnień wynika, iż jest to kwota 35.310,67 zł.
Z powyższego wynika, iż nastąpiło w myśl art. 138 p. 14 ustawy o finansach publicznych naruszenie dyscypliny budżetowej polegającej na „wykazaniu w sprawozdaniu budżetowym danych niezgodnych z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej”.
Materiały dotyczące wykonania budżetu otrzymane przez komisję rewizyjną różniły się od danych zawartych w sprawozdaniu.
2. Podatki i opłaty lokalne.
W dalszym ciągu Zarząd podchodzi do ściągania należności podatkowych w sposób niefrasobliwy, co doprowadziło już do utraty dochodów budżetowych w kwocie min. 1.400.000 zł (upadłość Biegrolu).
Na ten fakt zwracaliśmy uwagę rok temu w zdaniu odrębnym do opinii komisji rewizyjnej. Mimo dużych zaległości podatkowych Zarząd dalej nie zabezpiecza interesów Gminy choćby poprzez ustanawianie przymusowej hipoteki, co może doprowadzić do dalszych strat w budżecie.
3. Inwestycje.
Nie wykonano inwestycji „Budowa sali gimnastycznej SSP nr 1”.
Mimo zauważalnego już w sierpniu kryzysu finansowego (czego dowodem są odsetki od nieterminowych zapłat należności) Zarząd podpisywał umowy na wykonanie inwestycji np.: budowa szkoły w Kaczanowie 26 października 2001 r.; budowa kanalizacji na Os. Sokołowskim etap VIII 20 września 2001 r.; modernizacja ul. Słowackiego 19 września 2001 r.; modernizacja basenu 6 października 2001 r.; remont kotłowni w Muzeum 24 października 2001 r.; remont ratusza 15 października 2001 r.
Taka polityka doprowadziła do powstania deficytu budżetowego (nazwanego przez Zarząd „Wykazem zobowiązań dotyczących roku 2001”) w kwocie 4.207.162 zł, który to deficyt musi być pokryty ze środków budżetu 2002.
4. Naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
Z tytułu nieterminowej zapłaty należności w roku 2001 Gmina Września zapłaciła karne odsetki w kwocie 2.238,90 zł.
Z wykazu zapłaconych odsetek z tytułu nieterminowej zapłaty należności wynika, że nastąpiły opóźnienia w odprowadzaniu składek na ZUS”.
Radny Sylwester Jałoszyński wyraził zapytanie kto nadzoruje wydatkowanie środków do dyspozycji sołectw i czy istnieją kryteria ich wydawania? Czy można tymi środkami dysponować dowolnie?
Przewodniczący komisji wyraził opinię, że nie ma wątpliwości, że w sprawozdaniu wystąpiły błędy, ale podczas pracy komisji zostały skorygowane. Ponadto ilość tytułów wykonawczych (2000) wskazuje, że nie ma niefrasobliwości w ściągalności podatków.
Uwagi pokontrolne
1. Komisja rewizyjna 3 głosami „za” (w tym głos Przewodniczącego komisji), 3 „przeciw” i 0 „wstrzymujących się” sformułowała następującą uwagę:
Sprawozdanie zawiera błędy.
Dział 600
Rozdział 60016 - widnieje kwota wykonania 1.120.306 zł, natomiast w załączniku str. 12 poz. 1, 10 oraz 11 daje łącznie kwotę 977.561 zł.
Dział 851
Rozdział 85154 - wykonanie 433.348 zł.
Wg wykazu zobowiązań dotyczących roku 2001 na str. 3
GPPiRPA - wyliczenie środków przechodzących z roku 2001 - 92.925 zł
1. Dochody z opłat za zezwolenia na sprzedaż alkoholu 421.084 zł,
2. Wydatki GPPiRPA 433.348 zł,
w tym: w ramach środków z roku 2000 105.189 zł.
Z tego wynika, iż GPPiRPA miał do dyspozycji 526.273 zł i w roku 2001 wydano 421.084 zł, co daje różnicę 92.925 zł. Wg wykazu jak wyżej str. 2 dział 851 rozdział 85154 zobowiązania wg faktur za 2001 r. wynoszą 92.925 zł, a wg sprawozdania finansowego z realizacji GPPiRPA (załącznik do sprawozdania z wykonania budżetu) na str. 3 z objaśnień wynika, iż jest to kwota 35.310,67 zł.
2. Komisja rewizyjna 3 głosami „za”, przy 3 „przeciw” (w tym głos Przewodniczącego komisji) oddaliła uwagę, że sprawozdanie nie zawiera załączników, które zawiera budżet.
3.Komisja rewizyjna 3 głosami „za”, przy 3 „przeciw” (w tym głos Przewodniczącego komisji) oddaliła uwagę, że nastąpiło złamanie dyscypliny budżetowej.
4. Komisja rewizyjna 3 głosami „za”, przy 0 „przeciw” i 3 „wstrzymujących się” sformułowała następującą uwagę: Mimo podjęcia energicznych działań ze strony Zarządu na rzecz ściągalności podatków (patrz około 2000 nakazów płatniczych w 2001 r.) nie uzyskano znaczącej poprawy wpływu w tym dziale budżetu.
5. Komisja rewizyjna jednogłośnie sformułowała następującą uwagę: Nie wykonano inwestycji „Budowa sali gimnastycznej SSP nr 1”, ponieważ nie uzyskano prawa własności do terenów.
6. Komisja rewizyjna jednogłośnie sformułowała następującą uwagę: Mimo zauważalnego już w sierpniu kryzysu finansowego (czego dowodem są odsetki od nieterminowych zapłat należności) Zarząd podpisywał umowy na wykonanie inwestycji np.: budowa szkoły w Kaczanowie 26 października 2001 r.; budowa kanalizacji na Os. Sokołowskim etap VIII 20 września 2001 r.; modernizacja ul. Słowackiego 19 września 2001 r.; modernizacja basenu 6 października 2001 r.; remont kotłowni w Muzeum 24 października 2001 r.; remont ratusza 15 października 2001 r.
Polityka ta doprowadziła do powstania deficytu budżetowego (nazwanego przez Zarząd „Wykazem zobowiązań dotyczących roku 2001”) w kwocie 4.207.162 zł, który to deficyt musi być pokryty ze środków budżetu 2002 r. Deficyt ten powstał z uwagi na opóźnienia sfinalizowania sprzedaży udziałów spółki PEC.
7. Komisja rewizyjna jednogłośnie sformułowała następującą uwagę: Z tytułu nieterminowej zapłaty należności w roku 2001 Gmina Września zapłaciła karne odsetki w kwocie 2.238,90 zł (art. 138 p. 11? ustawy o finansach publicznych).
8. Komisja rewizyjna 5 głosami „za”, przy 0 „przeciw” i 1 „wstrzymującym się” sformułowała następującą uwagę: Z wykazu zapłaconych odsetek z tytułu nieterminowej zapłaty należności wynika, że nastąpiły opóźnienia w odprowadzaniu składek na ZUS” (art. 138 p. 11? ustawy o finansach publicznych).
9. Komisja rewizyjna jednogłośnie sformułowała następującą uwagę: W stosunku do pozostałych badanych materiałów komisja nie wniosła zastrzeżeń.
Wnioski
Komisja rewizyjna 5 głosami „za”, przy 1 „przeciw” i 0 „wstrzymujących się” przyjęła sprawozdanie z wykonania budżetu Miasta i Gminy Września w roku 2001.
Komisja rewizyjna wniosek o udzielenie absolutorium Zarządowi Miasta i Gminy Września z tytułu wykonania budżetu Miasta i Gminy Września w roku 2001 przegłosowała następującym stosunkiem głosów:
3 „za” (w tym głos Przewodniczącego komisji);
3 „przeciw”;
0 „wstrzymujących się”.
Komisja rewizyjna wniosek o nie udzielenie absolutorium Zarządowi Miasta i Gminy Września z tytułu wykonania budżetu Miasta i Gminy Września w roku 2001 przegłosowała następującym stosunkiem głosów:
3 „za”;
3 „przeciw” (w tym głos Przewodniczącego komisji);
0 „wstrzymujących się”.
Pkt. 3
Członkowie komisji ustalili, że spotkają się 17 kwietnia br. o godz. 10.00 w celu podpisania opinii z kontroli.
Pkt. 4
Wobec wyczerpania porządku obrad Przewodniczący Komisji o godz. 14.00 zamknął posiedzenie.
Protokół zawiera 5 ponumerowanych stron.
Wszystkie załączniki znajdują się do wglądu w Biurze Rady Miejskiej w Urzędzie Miasta i Gminy we Wrześni.
Protokolant:
Przewodniczący
Robert Klimczak
/-/
Komisji Rewizyjnej
radny Karol Wójcik
/-/