Uchwała Nr XIII/131/2020
UCHWAŁA NR XIII/131/2020
RADY MIEJSKIEJ WE WRZEŚNI
z dnia 11 lutego 2020 r.
w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w miejscowościach Kawęczyn, Marzenin, Gulczewo.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 506 ze zm.), art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1945 ze zm.) Rada Miejska we Wrześni uchwala, co następuje:
§ 1. 1. Uchwala się miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego w miejscowościach Kawęczyn, Marzenin, Gulczewo, zwany dalej „planem”, po stwierdzeniu, że nie narusza on ustaleń „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Września”, uchwalonego Uchwałą Nr XIV/108/99 Rady Miejskiej we Wrześni z dnia 27 września 1999 r. ze zmianami.
2. Granicę obszaru objętego planem miejscowym określa rysunek planu.
3. Integralnymi częściami uchwały są:
1) rysunek planu, zatytułowany „Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego w miejscowościach Kawęczyn, Marzenin, Gulczewo” wraz z wyrysem ze Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Września – w skali 1:2000 – załącznik nr 1;
2) rozstrzygnięcie Rady Miejskiej we Wrześni w sprawie rozpatrzenia uwag wniesionych do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wyłożonego do publicznego wglądu – załącznik nr 2;
3) rozstrzygnięcie Rady Miejskiej we Wrześni o sposobie realizacji zapisanych w planie inwestycji z zakresu infrastruktury technicznej, które należą do zadań własnych gminy, oraz zasadach ich finansowania – załącznik nr 3.
ROZDZIAŁ 1
Przepisy ogólne
§ 2. Ilekroć w dalszych przepisach niniejszej uchwały jest mowa o:
1) budynku garażowo-gospodarczym – należy przez to rozumieć budynek garażowy, gospodarczy lub garażowo-gospodarczy;
2) nieprzekraczalnej linii zabudowy – należy przez to rozumieć linię określoną rysunkiem planu, wyznaczającą najbliższe usytuowanie budynku względem granicy frontowej działki lub innego elementu odniesienia;
3) powierzchni zabudowy – należy przez to rozumieć, wyrażony w procentach, stosunek powierzchni zabudowanej mierzonej po obrysie wszystkich budynków do powierzchni działki budowlanej;
4) przepisach odrębnych – należy przez to rozumieć przepisy ustaw wraz z aktami wykonawczymi oraz obowiązujące normy branżowe;
5) terenie – należy przez to rozumieć obszar o określonym przeznaczeniu i zasadach zagospodarowania, wyznaczony na rysunku planu liniami rozgraniczającymi;
6) zieleni izolacyjnej – należy przez to rozumieć drzewa i krzewy liściaste i iglaste posadzone w zwartym szpalerze.
§ 3. Następujące oznaczenia graficzne na rysunku planu są obowiązującymi ustaleniami planu:
1) granica obszaru objętego planem;
2) linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu lub różnych zasadach zagospodarowania;
3) przeznaczenie terenów oznaczone symbolami graficznymi i literowymi;
4) nieprzekraczalne linie zabudowy;
5) granica strefy ochrony konserwatorskiej parku dworskiego;
6) strefy ochrony konserwatorskiej stanowisk archeologicznych.
§ 4. Ustala się następujące przeznaczenie terenów:
1) tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej oznaczone symbolami 1MN, 2MN, 3MN;
2) tereny zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej oznaczone symbolami 1MW, 2MW, 3MW;
3) teren obiektów produkcyjnych, składów i magazynów oznaczony symbolem P;
4) teren zieleni urządzonej oznaczony symbolem ZP;
5) tereny rolnicze oznaczone symbolami 1R, 2R, 3R, 4R, 5R, 6R, 7R, 8R, 9R, 10R, 11R, 12R;
6) tereny użytków zielonych oznaczone symbolami 1Rz, 2Rz;
7) tereny leśne oznaczone symbolami 1ZL, 2ZL, 3ZL;
8) tereny wód powierzchniowych śródlądowych oznaczone symbolami 1WS, 2WS, 3WS, 4WS, 5WS, 6WS;
9) teren drogi publicznej klasy zbiorczej oznaczony symbolem KD-Z;
10) tereny dróg publicznych klasy dojazdowej oznaczone symbolami 1KD-D, 2KD-D, 3KD-D;
11) teren drogi wewnętrznej oznaczony symbolem KDW;
12) teren komunikacji kolejowej oznaczony symbolem KK.
§ 5. W zakresie zasad ochrony i kształtowania ładu przestrzennego – ustala się lokalizację budynków zgodnie z wyznaczonymi na rysunku planu liniami zabudowy, przy czym:
1) od strony dróg żadna z części budynków nie może przekroczyć wyznaczonej linii zabudowy w kierunku linii rozgraniczającej drogę o więcej niż:
a) okap, gzyms, balkon, zadaszenia nad wejściami – 1,5 m,
b) taras, schody zewnętrzne, pochylnia – odległość wynikającą z przepisów odrębnych, określających odległości obiektów budowlanych od krawędzi jezdni;
2) dopuszcza się lokalizację urządzeń infrastruktury technicznej, w tym stacji transformatorowych, przed wyznaczonymi na rysunku planu liniami zabudowy.
§ 6. W zakresie zasad ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu ustala się:
1) zakaz lokalizowania przedsięwzięć mogących zawsze lub potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko określonych w przepisach odrębnych na terenach oznaczonych symbolami MN, MW, ZP, R, Rz, ZL, WS, z wyjątkiem inwestycji celu publicznego;
2) zakaz lokalizowania przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko określonych w przepisach odrębnych na terenie oznaczonym symbolem P, z wyjątkiem inwestycji celu publicznego;
3) zakaz lokalizowania nowych przedsięwzięć związanych z działalnością rolniczą w zakresie:
a) chowu i hodowli zwierząt,
b) przetwórstwa produktów pochodzenia zwierzęcego,
c) utylizacji odpadów pochodzenia zwierzęcego;
4) w zakresie ochrony gruntów i wód:
a) nakaz wykonania odpowiedniego zabezpieczenia przed przenikaniem ścieków i innych zanieczyszczeń do gruntu i wód zgodnie z przepisami odrębnymi,
b) nakaz podczyszczania, odtłuszczania, neutralizowania ścieków przemysłowych wytwarzanych w procesie produkcyjnym przed ich odprowadzeniem do systemu oczyszczania, zgodnie z przepisami odrębnymi,
c) nakaz uwzględnienia budowy i przebudowy urządzeń drenarskich w trakcie prowadzenia prac związanych z zagospodarowaniem terenów,
d) nakaz zachowania i zapewnienia dostępu do rowów melioracyjnych zgodnie z przepisami odrębnymi;
5) w zakresie ochrony powietrza atmosferycznego:
a) nakaz wytwarzania energii dla celów grzewczych i technologicznych wyłącznie na bazie paliw charakteryzujących się najniższymi wskaźnikami emisji z dopuszczeniem odnawialnych źródeł energii o mocy nieprzekraczającej 100 kW,
b) nakaz zastosowania rozwiązań technicznych i organizacyjnych ograniczających ponadnormatywne oddziaływanie planowanych inwestycji w zakresie emisji zanieczyszczeń powietrza do wartości określonych w przepisach odrębnych;
6) w zakresie ochrony przed hałasem:
a) nakaz zachowania dopuszczalnych poziomów hałasu określonych w przepisach odrębnych, na terenach oznaczonych symbolami:
• MN jak dla terenów zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej,
• MW jak dla terenów zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej i zamieszkania zbiorowego,
b) nakaz zapewnienia standardów akustycznych zgodnie z przepisami odrębnymi w budynkach biurowych i innych budynkach z pomieszczeniami przeznaczonymi na pobyt ludzi lokalizowanych na terenie oznaczonym symbolem P,
c) nakaz ograniczania emisji hałasu z obszaru objętego planem w sposób zapewniający zachowanie akustycznych standardów jakości środowiska na terenach podlegających ochronie akustycznej zlokalizowanych w sąsiedztwie;
7) w zakresie gospodarowania odpadami – nakaz zagospodarowania odpadów zgodnie z regulaminem utrzymania porządku i czystości w gminie oraz przepisami odrębnymi;
8) w zakresie zagospodarowania mas ziemnych:
a) nakaz wykorzystania mas ziemnych o dopuszczalnej zawartości substancji powodujących ryzyko w glebie lub w ziemi, uzyskanych w wyniku prac ziemnych na terenach ich powstawania do ukształtowania terenu, w tym dla urządzania zieleni towarzyszącej inwestycjom,
b) dopuszczenie usuwania nadmiarów mas ziemnych poza obszary planu zgodnie z przepisami odrębnymi;
9) w zakresie ochrony przed oddziaływaniem pól elektromagnetycznych i promieniowania niejonizującego:
a) zakaz nasadzeń zieleni wysokiej w obrębie pasów ochronnych napowietrznych linii elektroenergetycznych średniego napięcia,
b) w przypadku skablowania linii elektroenergetycznych nie obowiązują ustalenia zawarte w lit. a).
§ 7. W zakresie zasad kształtowania krajobrazu ustala się nakaz kształtowania zabudowy i zagospodarowania terenu zgodnie z ustaleniami niniejszej uchwały.
§ 8. W zakresie zasad ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków, w tym krajobrazów kulturowych, oraz dóbr kultury współczesnej ustala się:
1) w zakresie ochrony zabytków – strefę ochrony konserwatorskiej parku dworskiego w Kawęczynie, wpisanego do rejestru zabytków pod nr 2082/A z dnia 28 kwietnia 1986 r., zgodnie z rysunkiem planu, w której obowiązuje nakaz uzyskania pozwolenia konserwatorskiego na wszelkie prace pielęgnacyjne, rewaloryzacyjne i inwestycyjne, w tym zawiązane z wprowadzaniem obiektów małej architektury, realizacją elementów układu komunikacyjnego i nawierzchni alejek parkowych;
2) w zakresie ochrony archeologicznego dziedzictwa kulturowego:
a) strefy ochrony konserwatorskiej stanowisk archeologicznych przeznaczonych do ujęcia w gminnej ewidencji zabytków, zgodnie z oznaczeniami na rysunku planu:
• stanowisko 1 – obszar AZP 53-33/1,
• stanowisko 2 – obszar AZP 53-34/11,
• stanowisko 3 – obszar AZP 53-34/10,
• stanowisko 4 – obszar AZP 53-34/12,
b) dla ochrony zewidencjonowanego stanowiska archeologicznego w granicach stref ochrony konserwatorskiej stanowisk archeologicznych – nakaz prowadzenia badań archeologicznych podczas prac ziemnych przy realizacji inwestycji związanych z zabudowaniem i zagospodarowaniem terenu zgodnie z przepisami odrębnymi;
3) nie określa się zasad ochrony dóbr kultury współczesnej z uwagi na brak takich obiektów na obszarze objętym planem.
§ 9. W zakresie wymagań wynikających z potrzeby kształtowania przestrzeni publicznych ustala się zasady zagospodarowania terenu drogi publicznej klasy zbiorczej, oznaczonego symbolem KD-Z oraz terenów dróg publicznych klasy dojazdowej, oznaczonych symbolami 1KD-D, 2KD-D, 3KD-D, zgodnie z ustaleniami § 13 pkt 1 lit. b i c.
§ 10. W zakresie granic i sposobów zagospodarowania terenów lub obiektów podlegających ochronie na podstawie przepisów odrębnych, terenów górniczych, obszarów szczególnego zagrożenia powodzią, obszarów osuwania się mas ziemnych, krajobrazów priorytetowych określonych w audycie krajobrazowym oraz planach zagospodarowania przestrzennego województwa, ustala się nakaz uwzględnienia ograniczeń określonych w przepisach odrębnych, wynikających z położenia terenów objętych planem, zgodnie z oznaczeniami na rysunku planu, w granicach:
1) Głównego Zbiornika Wód Podziemnych nr 143;
2) Głównego Zbiornika Wód Podziemnych nr 144.
§ 11. W zakresie szczegółowych zasad i warunków scalania i podziału nieruchomości objętych planem:
1) nie wskazuje się terenów do objęcia scaleniem i podziałem, zgodnie z przepisami odrębnymi;
2) dopuszcza się scalanie i podział nieruchomości zgodnie z przepisami odrębnymi, przy zachowaniu parametrów nowo wydzielanej działki budowlanej określonych w niniejszej uchwale, z wyjątkiem działek wydzielanych dla realizacji sieci i urządzeń infrastruktury technicznej, dojść i dojazdów oraz regulacji granic pomiędzy nieruchomościami;
3) ustala się parametry nowo wydzielanej działki budowlanej:
a) minimalną powierzchnię zgodnie z ustaleniami niniejszej uchwały,
b) minimalną szerokość frontu działki – 20,0 m,
c) kąt położenia granic działki w stosunku do frontu działki – od 80° do 100°;
4) dopuszcza się realizację zabudowy na istniejących działkach niespełniających minimalnej powierzchni nowo wydzielanej działki budowlanej określonej w niniejszej uchwale.
§ 12. W zakresie szczególnych warunków zagospodarowania terenu oraz ograniczeń w ich użytkowaniu, w tym zakazu zabudowy ustala się:
1) obszary oznaczone na rysunku planu jako pasy techniczne napowietrznych linii elektroenergetycznych średniego napięcia, w których obowiązują ograniczenia określone w § 6 pkt 9, o szerokości po 5,0 m od rzutu poziomego skrajnego przewodu linii w obie strony;
2) nakaz zgłaszania do Szefostwa Służb Ruchu Lotniczego Sił Zbrojnych RP wszelkich projektowanych budowli o wysokości równej i większej niż 50,0 m n.p.t. przed wydaniem pozwolenia na budowę.
§ 13. W zakresie zasad modernizacji, rozbudowy i budowy systemów komunikacji i infrastruktury technicznej ustala się:
1) W zakresie komunikacji:
a) obsługę komunikacyjną terenów objętych planem poprzez układ istniejących dróg publicznych i wewnętrznych połączonych z drogą krajową nr 15 przebiegającą poza granicami obszaru objętego planem,
b) dla terenu drogi publicznej klasy zbiorczej, oznaczonego symbolem KD-Z:
• zachowanie istniejącej drogi powiatowej nr 2947P w liniach rozgraniczających zgodnie z rysunkiem planu,
• jednostronne lub dwustronne chodniki i ścieżki rowerowe lub ścieżki pieszo-rowerowe,
• dopuszczenie lokalizacji sieci i urządzeń infrastruktury technicznej,
c) dla terenów dróg publicznych klasy dojazdowej, oznaczonych symbolami 1KD-D, 2KD-D, 3KD-D:
• szerokość w liniach rozgraniczających zgodnie z rysunkiem planu,
• jednostronne lub dwustronne chodniki,
• dopuszczenie lokalizacji sieci i urządzeń infrastruktury technicznej,
d) dla terenu drogi wewnętrznej oznaczonego symbolem KDW:
• szerokość w liniach rozgraniczających zgodnie z rysunkiem planu,
• dopuszczenie lokalizacji sieci i urządzeń infrastruktury technicznej,
e) dla terenu komunikacji kolejowej, oznaczonego symbolem KK:
• szerokość w liniach rozgraniczających zgodnie z rysunkiem planu,
• dopuszczenie lokalizacji sieci i urządzeń infrastruktury technicznej,
• dopuszczenie lokalizacji urządzeń technicznych związanych z prowadzeniem, zabezpieczeniem i obsługą ruchu oraz potrzebami zarządzania linią kolejową nr 281,
f) minimalną liczbę miejsc do parkowania zlokalizowanych w obrębie działki budowlanej:
• 2 miejsca postojowe na każdy 1 lokal mieszkalny w budynku mieszkalnym jednorodzinnym,
• 1,5 miejsca postojowego na każdy lokal mieszkalny w budynku mieszkalnym wielorodzinnym,
• 3 miejsca postojowe na każde 100 m2 powierzchni użytkowej obiektów usługowych,
• 2 miejsca postojowe na każde 1000 m2 powierzchni użytkowej obiektów produkcyjnych, składów i magazynów,
g) dopuszcza się realizację minimalnej liczby miejsc do parkowania w obrębie kubatury budynków,
h) nakaz wyznaczenia odpowiedniej liczby miejsc do parkowania dla pojazdów zaopatrzonych w kartę parkingową zgodnie z przepisami odrębnymi;
2) W zakresie zaopatrzenia w wodę:
a) zaopatrzenie w wodę z sieci wodociągowej,
b) zachowanie istniejącej sieci wodociągowej, z możliwością jej przebudowy oraz rozbudowy,
c) nakaz zapewnienia wody dla celów przeciwpożarowych;
3) W zakresie odprowadzenia ścieków:
a) docelowe odprowadzenie ścieków do kanalizacji sanitarnej zgodnie z przepisami odrębnymi,
b) do czasu budowy kanalizacji sanitarnej dopuszczenie stosowania szczelnych, atestowanych zbiorników bezodpływowych zgodnie z przepisami odrębnymi,
c) dopuszczenie odprowadzania ścieków bytowych do przydomowych oczyszczalni ścieków przy spełnieniu wymagań określonych w przepisach odrębnych,
d) oczyszczanie ścieków przemysłowych do parametrów określonych przez właściciela kanalizacji sanitarnej oraz nakaz uzyskania przez inwestora pozwolenia wodno-prawnego zgodnie z przepisami odrębnymi,
e) dopuszczenie lokalizacji lokalnych przepompowni ścieków;
4) W zakresie odprowadzenia wód opadowych i roztopowych – zagospodarowanie wód opadowych i roztopowych na własnym terenie lub ich odprowadzanie do kanalizacji deszczowej, dołów chłonnych lub do zbiorników retencyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami odrębnymi;
5) W zakresie zaopatrzenia w gaz – docelowe podłączenie terenów objętych planem do sieci gazowej;
6) W zakresie zaopatrzenia w energię elektryczną:
a) dopuszczenie zachowania istniejącej sieci elektroenergetycznej, z możliwością jej przebudowy oraz rozbudowy,
b) dopuszczenie lokalizacji stacji transformatorowych kontenerowych i słupowych z zapewnieniem dostępu do drogi publicznej.
§ 14. Nie określa się sposobu i terminu tymczasowego zagospodarowania, urządzania i użytkowania terenów.
§ 15. W zakresie granic terenów zamkniętych i ich stref ochronnych ustala się położenie terenu oznaczonego symbolem KK w granicach terenu zamkniętego wyznaczonego przez ministra właściwego do spraw transportu na podstawie przepisów odrębnych.
ROZDZIAŁ 2
Przepisy szczegółowe
§ 16. W zakresie zasad kształtowania zabudowy oraz wskaźników zagospodarowania terenu, na terenach oznaczonych symbolami 1MN, 2MN, 3MN:
1) dopuszcza się zachowanie istniejącej zabudowy z możliwością jej przebudowy, rozbudowy, nadbudowy przy zastosowaniu parametrów określonych w niniejszym paragrafie;
2) dopuszcza się lokalizację:
a) nie więcej niż jednego budynku mieszkalnego jednorodzinnego wolnostojącego w obrębie jednej działki budowlanej,
b) budynków garażowo-gospodarczych,
c) sieci i urządzeń infrastruktury technicznej,
d) dojść, dojazdów i miejsc postojowych;
3) ustala się wskaźniki zagospodarowania terenu:
a) wskaźnik intensywności zabudowy:
â–ª maksymalny – 1,20,
â–ª minimalny – 0,01,
b) maksymalna powierzchnia zabudowy – 40%,
c) minimalny udział procentowy powierzchni biologicznie czynnej w odniesieniu do powierzchni działki budowlanej – 30%;
4) ustala się zasady sytuowania i parametry zabudowy:
a) nieprzekraczalne linie zabudowy zgodnie z rysunkiem planu,
b) maksymalna wysokość:
â–ª budynku mieszkalnego jednorodzinnego – nie więcej niż 10,0 m,
â–ª budynku garażowo-gospodarczego – nie więcej niż 6,0 m,
c) maksymalna liczba kondygnacji:
â–ª dla budynku mieszkalnego jednorodzinnego – dwie kondygnacje nadziemne,
â–ª dla budynku garażowo-gospodarczego – jedna kondygnacja nadziemna,
d) dopuszcza się podpiwniczenie budynków, przy czym poziom parteru należy sytuować na wysokości nieprzekraczającej 0,6 m nad poziomem terenu,
e) geometria dachu:
â–ª budynku mieszkalnego – dachy strome dwu- lub wielospadowe o nachyleniu 20° – 45°,
â–ª budynku garażowo-gospodarczego – dachy dwu- lub jednospadowe,
f) pokrycie dachów: dachówka, materiały imitujące dachówkę w kolorach od brunatnego, poprzez ceglany do czerwonego lub grafitowy,
g) pokrycie elewacji:
â–ª elewacje wykończone tynkiem, drewnem, ceramiką,
â–ª zakaz stosowania na elewacji paneli z tworzyw sztucznych i blach,
â–ª kolorystyka wystroju zewnętrznego obiektów z dominacją kolorów stonowanych – odcieni bieli, jasnoszarych, piaskowych, jasnobeżowych,
â–ª nakaz stosowania jednakowej kolorystyki nowych obiektów w obrębie działki budowlanej,
h) dopuszcza się usytuowanie budynku garażowo-gospodarczego jako obiektu wolnostojącego lub przybudowanego do budynku mieszkalnego,
i) dopuszcza się lokalizację garażu w obrębie kubatury budynku mieszkalnego;
5) ustala się minimalną powierzchnię nowo wydzielanej działki budowlanej – 900 m2.
§ 17. W zakresie zasad kształtowania zabudowy oraz wskaźników zagospodarowania terenu, na terenach oznaczonych symbolami 1MW, 2MW, 3MW:
1) dopuszcza się zachowanie istniejącej zabudowy z możliwością jej przebudowy, rozbudowy, nadbudowy przy zastosowaniu parametrów określonych w niniejszym paragrafie;
2) dopuszcza się lokalizację:
a) nie więcej niż jednego budynku mieszkalnego wielorodzinnego w obrębie jednej działki budowlanej,
b) budynków garażowo-gospodarczych,
c) sieci i urządzeń infrastruktury technicznej,
d) dojść, dojazdów i miejsc postojowych;
3) ustala się wskaźniki zagospodarowania terenu:
a) wskaźnik intensywności zabudowy:
â–ª maksymalny – 1,20,
â–ª minimalny – 0,01,
b) maksymalna powierzchnia zabudowy – 40%,
c) minimalny udział procentowy powierzchni biologicznie czynnej w odniesieniu do powierzchni działki budowlanej – 25%;
4) ustala się zasady sytuowania i parametry zabudowy:
a) nieprzekraczalne linie zabudowy zgodnie z rysunkiem planu,
b) maksymalna wysokość:
â–ª budynku mieszkalnego wielorodzinnego – nie więcej niż 10,0 m,
â–ª budynku garażowo-gospodarczego – nie więcej niż 6,0 m,
c) maksymalna liczba kondygnacji:
â–ª dla budynku mieszkalnego wielorodzinnego – dwie kondygnacje nadziemne,
â–ª dla budynku garażowo-gospodarczego – jedna kondygnacja nadziemna,
d) dopuszcza się podpiwniczenie budynków, przy czym poziom parteru należy sytuować na wysokości nieprzekraczającej 1,0 m nad poziomem terenu,
e) geometria dachu:
â–ª budynku mieszkalnego – dachy strome dwu- lub wielospadowe o nachyleniu 20° – 45°,
â–ª budynku garażowo-gospodarczego – dachy dwu- lub jednospadowe,
f) pokrycie dachów: dachówka, materiały imitujące dachówkę w kolorach od brunatnego, poprzez ceglany do czerwonego lub grafitowy,
g) pokrycie elewacji:
â–ª elewacje wykończone tynkiem, drewnem, ceramiką,
â–ª zakaz stosowania na elewacji paneli z tworzyw sztucznych i blach,
â–ª kolorystyka wystroju zewnętrznego obiektów z dominacją kolorów stonowanych – odcieni bieli, jasnoszarych, piaskowych, jasnobeżowych,
â–ª nakaz stosowania jednakowej kolorystyki nowych obiektów w obrębie działki budowlanej;
5) ustala się minimalną powierzchnię nowo wydzielanej działki budowlanej – 700 m2.
§ 18. W zakresie zasad kształtowania zabudowy oraz wskaźników zagospodarowania terenu, na terenie oznaczonym symbolem P:
1) dopuszcza się lokalizację:
a) obiektów produkcyjnych, składów i magazynów,
b) budynków biurowo-administracyjnych i socjalnych,
c) budynków portierni,
d) budynków garażowych,
e) sieci i urządzeń infrastruktury technicznej,
f) dojść, dojazdów, parkingów i placów przeładunkowych;
2) ustala się wskaźniki zagospodarowania terenu:
a) wskaźnik intensywności zabudowy:
â–ª maksymalny – 1,50,
â–ª minimalny – 0,10,
b) maksymalna powierzchnia zabudowy – 50%,
c) maksymalna powierzchnia zabudowy jednego budynku – 1000 m2,
d) minimalny udział procentowy powierzchni biologicznie czynnej w odniesieniu do powierzchni działki budowlanej – 30%;
3) ustala się zasady sytuowania i parametry zabudowy:
a) nieprzekraczalne linie zabudowy zgodnie z rysunkiem planu,
b) maksymalna wysokość – nie więcej niż 10,0 m,
c) maksymalna liczba kondygnacji – dwie kondygnacje nadziemne,
d) dopuszcza się podpiwniczenie budynków, przy czym poziom posadzki parteru należy sytuować na wysokości nieprzekraczającej 0,6 m nad poziomem terenu,
e) dowolna geometria dachu,
f) pokrycie dachów stromych: dachówka, materiały imitujące dachówkę w kolorach od ceglanego do brązowego lub grafitowy;
4) ustala się minimalną powierzchnię nowo wydzielanej działki budowlanej – 3 000 m2.
§ 19. W zakresie zasad kształtowania zabudowy oraz wskaźników zagospodarowania terenu, na terenie oznaczonym symbolem ZP:
1) dopuszcza się lokalizację:
a) ciągów pieszych,
b) sieci i urządzeń infrastruktury technicznej,
c) dojść i dojazdów;
2) zakazuje się lokalizacji nowej zabudowy;
3) ustala się minimalny udział procentowy powierzchni biologicznie czynnej w odniesieniu do powierzchni działki budowlanej – 80%.
§ 20. W zakresie zasad kształtowania zabudowy oraz wskaźników zagospodarowania terenu, na terenach oznaczonych symbolami 1R, 2R, 3R, 4R, 6R, 7R, 8R, 9R, 10R, 11R, 12R:
1) dopuszcza się lokalizację:
a) dojść i dojazdów,
b) sieci i urządzeń infrastruktury technicznej,
c) urządzeń melioracyjnych;
2) zakazuje się lokalizacji nowej zabudowy.
§ 21. W zakresie zasad kształtowania zabudowy oraz wskaźników zagospodarowania terenu, na terenie oznaczonym symbolem 5R:
1) dopuszcza się zachowanie istniejącej zabudowy i urządzeń technicznych wchodzących w skład fermy norek;
2) nakaz realizacji zieleni izolacyjnej w pasie o szerokości minimum 10,0 m od linii rozgraniczających;
3) zakazuje się lokalizacji nowej zabudowy;
4) dopuszcza się lokalizację:
a) dojść i dojazdów,
b) sieci i urządzeń infrastruktury technicznej,
c) urządzeń melioracyjnych.
§ 22. W zakresie zasad kształtowania zabudowy oraz wskaźników zagospodarowania terenu, na terenach oznaczonych symbolami 1Rz, 2Rz:
1) dopuszcza się lokalizację:
a) dojść i dojazdów,
b) sieci i urządzeń infrastruktury technicznej,
c) urządzeń melioracyjnych;
2) zakazuje się lokalizacji nowej zabudowy.
§ 23. W zakresie zasad kształtowania zabudowy oraz wskaźników zagospodarowania terenu, na terenach oznaczonych symbolami 1ZL, 2ZL, 3ZL:
1) ustala się zachowanie istniejących lasów;
2) dopuszcza się lokalizację:
a) dojść i dojazdów,
b) sieci i urządzeń infrastruktury technicznej,
c) urządzeń melioracyjnych.
§ 24. W zakresie zasad kształtowania zabudowy oraz wskaźników zagospodarowania terenu, na terenach oznaczonych symbolami 1WS, 2WS, 3WS, 4WS, 5WS, 6WS:
1) ustala się zachowanie istniejących rowów melioracyjnych;
2) dopuszcza się lokalizację:
a) urządzeń wodnych i urządzeń melioracyjnych,
b) sieci i urządzeń infrastruktury technicznej,
c) dojść i dojazdów.
ROZDZIAŁ 3
Przepisy końcowe
§ 25. Ustala się stawkę służącą naliczaniu jednorazowych opłat, o jakich mowa w art. 36 ust. 4 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1945 ze zm.) w wysokości:
1) dla terenów MN, MW – 15%;
2) dla terenu P – 20%;
3) dla terenów ZP, R, Rz, ZL, WS, KD-Z, KD-D, KDW, KK – 0%.
§ 26. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Września.
§ 27. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia jej w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.
Przewodniczący Rady Miejskiej
we Wrześni
/-/Bogdan Nowak
UZASADNIENIE
Prace nad miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego w miejscowościach Kawęczyn, Marzenin, Gulczewo wykonano w oparciu o Uchwałę Nr XVI/228/2016 Rady Miejskiej we Wrześni z dnia 30 maja 2016 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w miejscowościach Kawęczyn, Marzenin, Gulczewo.
Przedmiotem planu miejscowego jest ustalenie przeznaczenia oraz zasad zagospodarowania terenu położonego w miejscowościach Kawęczyn, Marzenin, Gulczewo. W planie wyznaczono tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, tereny zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej, teren obiektów produkcyjnych, składów i magazynów, teren zieleni urządzonej, tereny rolnicze, tereny użytków zielonych, tereny leśne, tereny wód powierzchniowych śródlądowych, teren drogi publicznej klasy zbiorczej, tereny dróg publicznych klasy dojazdowej, teren drogi wewnętrznej oraz teren komunikacji kolejowej.
W projekcie planu miejscowego wprowadzono ustalenia w zakresie przeznaczenia terenów, zasad ochrony i kształtowania ładu przestrzennego, zasad ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu, zasad kształtowania krajobrazu, wymagań wynikających z potrzeby kształtowania przestrzeni publicznych, granic i sposobów zagospodarowania terenów lub obiektów podlegających ochronie na podstawie przepisów odrębnych, w tym terenów górniczych, a także obszarów szczególnego zagrożenia powodzią, obszarów osuwania się mas ziemnych, krajobrazów priorytetowych określonych w audycie krajobrazowym oraz planach zagospodarowania przestrzennego województwa, szczegółowych zasad i warunków scalania i podziału nieruchomości, szczególnych warunków zagospodarowania terenu oraz ograniczeń w ich użytkowaniu, w tym zakazu zabudowy, zasad modernizacji, rozbudowy i budowy systemów komunikacji i infrastruktury technicznej, granic terenów zamkniętych i ich stref ochronnych, parametrów i wskaźników kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenu, a także stawkę służącą naliczaniu jednorazowych opłat, o jakich mowa w art. 36 ust. 4 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1945 ze zm.). W projekcie planu nie wprowadzono natomiast ustaleń w zakresie sposobu i terminu tymczasowego zagospodarowania, urządzania i użytkowania terenów.
Plan miejscowy zawiera część tekstową, graficzną oraz rozstrzygnięcia i uzasadnienie. Plan nie narusza ustaleń „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Września”, uchwalonego Uchwałą Nr XIV/108/99 Rady Miejskiej we Wrześni z dnia 27 września 1999 r. ze zmianami i jest zgodny z przepisami odrębnymi. Czynności formalno-prawne udokumentowane są w sporządzonej dokumentacji prac planistycznych.
W projekcie planu miejscowego uwzględniono wymogi określone w art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1945 ze zm.):
1) wymagania ładu przestrzennego, w tym urbanistyki i architektury – poprzez wprowadzenie ustaleń w zakresie zasad ochrony i kształtowania ładu przestrzennego;
2) walory architektoniczne i krajobrazowe – poprzez wprowadzenie ustaleń w zakresie zasad kształtowania zabudowy oraz wskaźników zagospodarowania terenu, maksymalnej i minimalnej intensywność zabudowy jako wskaźnika powierzchni całkowitej zabudowy w odniesieniu do powierzchni działki budowlanej, minimalnego udziału procentowego powierzchni biologicznie czynnej w odniesieniu do powierzchni działki budowlanej, maksymalnej wysokości zabudowy oraz linii zabudowy i gabarytów obiektów;
3) wymagania ochrony środowiska, w tym gospodarowania wodami i ochrony gruntów rolnych i leśnych – poprzez wprowadzenie ustaleń w zakresie zasad ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu kulturowego;
4) wymagania ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej – poprzez wprowadzenie ustaleń w zakresie zasad ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej;
5) wymagania ochrony zdrowia oraz bezpieczeństwa ludzi i mienia, a także potrzeby osób niepełnosprawnych – poprzez wprowadzenie ustaleń w zakresie szczególnych warunków zagospodarowania terenu oraz ograniczeń w ich użytkowaniu, w tym zakazu zabudowy;
6) walory ekonomiczne przestrzeni – poprzez ustalenie przeznaczenia terenów z uwzględnieniem prognozy skutków finansowych uchwalenia planu miejscowego;
7) prawo własności – poprzez ustalenie przeznaczenia terenów z uwzględnieniem stanu prawnego gruntów;
8) potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa – poprzez wprowadzenie ustaleń w zakresie szczególnych warunków zagospodarowania terenu oraz ograniczeń w ich użytkowaniu, w tym zakazu zabudowy;
9) potrzeby interesu publicznego – poprzez wprowadzenie ustaleń w zakresie wymagań wynikających z potrzeby kształtowania przestrzeni publicznych;
10) potrzeby w zakresie rozwoju infrastruktury technicznej, w szczególności sieci szerokopasmowych – poprzez wprowadzenie ustaleń w zakresie zasad modernizacji, rozbudowy i budowy systemów komunikacji i infrastruktury technicznej;
11) zapewnienie udziału społeczeństwa w pracach nad studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego oraz planem zagospodarowania przestrzennego województwa, w tym przy użyciu środków komunikacji elektronicznej – poprzez zapewnienie możliwości składania wniosków i uwag do projektu planu miejscowego zgodnie z wymogami art. 17 ust. 1 i 11 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1945 ze zm.);
12) zachowanie jawności i przejrzystości procedur planistycznych – poprzez przeprowadzenie procedury planistycznej zgodnie z wymogami art. 17 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1945 ze zm.);
13) potrzeby zapewnienia odpowiedniej ilości i jakości wody, do celów zaopatrzenia ludności – poprzez wprowadzenie ustaleń w zakresie zasad modernizacji, rozbudowy i budowy systemów komunikacji i infrastruktury technicznej.
W projekcie planu miejscowego uwzględniono wymogi określone w art. 1 ust. 3 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1945 ze zm.) dotyczące ustalania przeznaczenia terenu lub określania potencjalnego sposobu zagospodarowania i korzystania z terenu z uwzględnieniem:
1) interesu publicznego i prywatnego, w tym zgłaszanych w postaci wniosków i uwag, zmierzających do ochrony istniejącego stanu zagospodarowania terenu, jak i zmian w zakresie jego zagospodarowania – poprzez wprowadzenie ustaleń w zakresie przeznaczenia terenów z uwzględnieniem potrzeb realizacji inwestycji celu publicznego oraz rozstrzygnięcie wniosków i uwag składanych do projektu planu miejscowego zgodnie z wymogami art. 17 ust. 1 i 11 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1945 ze zm.);
2) analiz ekonomicznych, środowiskowych i społecznych – poprzez sporządzenie prognozy oddziaływania na środowisko i prognozy skutków finansowych z uwzględnieniem potrzeb społeczności lokalnej w zakresie wyznaczania nowych terenów przeznaczonych pod zainwestowanie.
W projekcie planu miejscowego uwzględniono wymogi określone w art. 1 ust. 4 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1945 ze zm.) dotyczące uwzględnienia wymagań ładu przestrzennego, efektywnego gospodarowania przestrzenią oraz walorów ekonomicznych przestrzeni w przypadku sytuowania nowej zabudowy w zakresie:
1) kształtowania struktur przestrzennych przy uwzględnieniu dążenia do minimalizowania transportochłonności układu przestrzennego – poprzez wprowadzenie ustaleń w zakresie przeznaczenia terenów z uwzględnieniem dostępności komunikacyjnej do dróg publicznych;
2) lokalizowania nowej zabudowy mieszkaniowej w sposób umożliwiający mieszkańcom maksymalne wykorzystanie publicznego transportu zbiorowego jako podstawowego środka transportu – poprzez wprowadzenie ustaleń w zakresie przeznaczenia terenów z uwzględnieniem dostępności do sieci transportu publicznego;
3) zapewniania rozwiązań przestrzennych, ułatwiających przemieszczanie się pieszych i rowerzystów – poprzez wprowadzenie ustaleń w zakresie obsługi komunikacyjnej terenu z uwzględnieniem chodników i ścieżek rowerowych;
4) dążenia do planowania i lokalizowania nowej zabudowy na obszarach o w pełni wykształconej zwartej strukturze funkcjonalno-przestrzennej, w granicach jednostki osadniczej w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 2003 r. o urzędowych nazwach miejscowości i obiektów fizjograficznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1443), w szczególności poprzez uzupełnianie istniejącej zabudowy – poprzez wprowadzenie ustaleń w zakresie przeznaczenia terenów na obszarach położonych w granicach obszaru o w pełni wykształconej zwartej strukturze funkcjonalno-przestrzennej, w granicach istniejącej wsi oraz wyłączenie z zainwestowania terenów rolniczych i leśnych zgodnie z polityką przestrzenną określoną w „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Września”.
W projekcie planu miejscowego uwzględniono wyniki analizy zmian w zagospodarowaniu przestrzennym miasta i gminy Września, o której mowa w art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1945 ze zm.), przyjętej Uchwałą Nr I/18/2014 Rady Miejskiej we Wrześni z dnia 1 grudnia 2014 r., zgodnie z którą „stale zmieniające się uwarunkowania rozwoju gminy i dynamizm przemian w niej zachodzących powodują, że procesy związane z opracowaniem i uchwalaniem miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego powinny być priorytetowe. Plany miejscowe powinny nadążać za tymi przemianami i potrzebami gminy oraz jednocześnie odpowiadać na zapotrzebowanie potencjalnych inwestorów. Tworzenie i uaktualnianie dokumentów planistycznych gminy jest niezbędne, ponieważ ma na celu zachowanie ciągłości jej rozwoju przestrzennego i funkcjonalnego. Mimo, że jest to zadanie pracochłonne oraz wymaga wiele czasu, jest nieuniknione dla tworzenia przestrzeni uporządkowanej, przyjaznej potencjalnym inwestorom i mieszkańcom”.
W projekcie planu miejscowego uwzględniono ponadto wpływ na finanse publiczne, w tym budżet gminy, poprzez sporządzenie prognozy skutków finansowych, w której określono spodziewane dochody własne i wydatki gminy, w tym na wpływy z podatku od nieruchomości oraz na opłaty i odszkodowania, o których mowa w art. 36 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1945 ze zm.) oraz wydatki związane z realizacją inwestycji z zakresu infrastruktury technicznej, które należą do zadań własnych gminy.
Tutejszy organ planistyczny wprowadzając zapisy niniejszego planu ograniczające możliwość zabudowy oraz lokalizowania nowych przedsięwzięć związanych z chowem i hodowlą zwierząt, rozważył wszystkie wchodzące w grę interesy, a powstającą sytuację konfliktową rozstrzygnął zgodnie z obowiązującym prawem. Uwzględniając interes publiczny, którego wyrazem były liczne protesty osób zamieszkujących na obszarze objętym postanowieniami planu przeciwko dopuszczeniu realizacji nowych przedsięwzięć związanych z działalnością rolniczą w zakresie chowu i hodowli zwierząt, organ uwzględnił warunki życia mieszkańców tego obszaru, aspekt kulturowy, socjologiczny i psychologiczny. Interes publiczny to przede wszystkim zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie adekwatnego wykorzystania przestrzeni. Uczynienie w okolicznościach niniejszej sprawy nadrzędnego interesu publicznego nad interesem indywidualnym w ocenie organu jest należycie umotywowane.
Przewodniczący Rady Miejskiej
we Wrześni
/-/Bogdan Nowak