Modyfikacja treści strony 'Protokół z dnia 6 marca 2023 r. z przeprowadzonych konsultacji społecznych projektu uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Sołectw w Gminie Września '
PROTOKÓŁ z dnia 6 marca 2023 r.
z przeprowadzonych konsultacji społecznych
projektu uchwały w sprawie uchwalenia
Statutu Sołectw w Gminie Września
I. Nazwa i adres jednostki:
Urząd Miasta i Gminy
ul. Ratuszowa 1
62-300 Września
II. Podstawa prawna przeprowadzania konsultacji:
art. 5a ust. 1 art. 35 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, Zarządzenie nr 58 Burmistrza z dnia 21.02.2023 r. w sprawie ogłoszenia konsultacji społecznych dotyczących projektu uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Sołectw w Gminie Września.
III. Przedmiot oraz zasięg konsultacji:
Konsultacje społeczne z mieszkańcami Sołectw Gminy Września nad projektem uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Sołectw w Gminie Września.
IV. Termin przeprowadzenia konsultacji:
Konsultacje społeczne w przedmiotowej sprawie trwały od dnia 21 lutego 2023 r. do dnia 3 marca 2023 r.
V. Tryb przeprowadzenia konsultacji społecznych:
Konsultacje społeczne przeprowadzono w formie zgłaszania uwag, opinii i wniosków na adres e-mail wrzesnia@wrzesnia.pl lub pisemnie na adres Urzędu Miasta i Gminy Września, ul. Ratuszowa 1, 62-300 Wrześni
VI. Przebieg konsultacji:
Do Urzędu Miasta i Gminy we Wrześni wpłynęły uwagi:
I. Ustnie, na zebraniu z Sołtysami, które odbyło się 2 marca br. w Gutowie Małym (uwagi zawarto w protokole zebrania):
1. Sołectwo Gonice:
Pani Sołtys Elżbieta Roszak-Krawczyk zgłosiła problem mało precyzyjnego zapisu w § 10 ust. 1 i 2 dotyczącego uczestnictwa i głosowania na zebraniu wiejskim. W „starym statucie” było odniesienie do zameldowania na terenie sołectwa. Wg Pani Sołtys postuluje, aby proponowany zapis został zmieniony.
Uwaga nie może być uwzględniona z powodu wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego, który orzekł, że zameldowanie lub jego brak nie ma rozstrzygającego wpływu na uprawnienie mieszkańca do udziału w głosowaniach związanych z sołectwem (zob. wyrok NSA z 11.12.2013 r., sygn. akt II OSK 2461/13).
Ze względu na możliwość interpretowania zapisu w § 10 ust. 1 jako ograniczenie jawności działalności Sołectw zapis:
„ § 10 ust.1. Prawo do udziału w Zebraniu mają wszyscy mieszkańcy Sołectwa, radni Rady Miejskiej, Burmistrz, pracownicy Urzędu Gminy oraz zaproszeni goście.”
proponuje się zmienić na:
„ § 10 ust.1. Prawo do czynnego udziału w Zebraniu mają wszyscy mieszkańcy Sołectwa.”
2. Sołectwo Bierzglin:
1. Pan Sołtys Artur Parus wnioskuje o ujednolicenie terminu w § 3 pkt 6 i 7 „Zebranie Wiejskie” i „Zebranie Wyborcze”
Zapisy pozostawiono ze względu na odmienny charakter i procedurę zebrań.
2. Pan Sołtys Artur Parus wnioskuje o zastąpienie w § 4 ust. 3 pkt 7 słowa „imprez” na „wydarzeń”. Motywuje to tym, że często podnoszone są zastrzeżenia do opisu faktur dotyczących organizacji imprez kulturalnych w Sołectwie.
Ustalono, że proponowany zapis nie jest przeszkodą w akceptacji wydatków sołectwa.
3. Pan Sołtys Artur Parus proponuje, aby dokonać zapisu, który automatycznie odwoływałby Radę Sołecką w przypadku odwołania lub rezygnacji Sołtysa.
Uwaga nie została uwzględniona, gdyż w kompetencji mieszkańców jest wybór i odwoływanie Rady Sołeckiej.
4. Pan Sołtys Artur Parus proponuje, aby zmienić zapis § 12 ust. 1 na „raz w roku”.
Uwaga została uwzględniona, gdyż poparli ją wszyscy Sołtysi biorący udział w zebraniu.
3. Sołectwa Gulczewo:
1. Pan Sołtys Maciej Słowiński proponuje zmianę zapisu § 27 ust. 2 dotyczącego wzoru pieczątki, gdyż wielu Sołtysów nie ma pieczątki imiennej i nie widzi potrzeby jej posiadania.
Uwaga została uwzględniona przez dodanie zapisu „lub pieczęci zawierającej funkcję i nazwę
Sołectwa”.
2. Pan Sołtys Maciej Słowiński wnioskuje o skrócenie terminu określonego § 12 ust. 2 dotyczącego ogłoszenia o terminie zebrania.
Uwaga nie została uwzględniona ze względu na to, że termin 5. dniowy jest krótki. Trzeba mieć na uwadze, aby informacja o zebraniu dotarła do wszystkich mieszkańców sołectwa. Proponowany termin w projekcie statutu wynika z procedur zawartych w ustawie o funduszu sołeckim.
3. Pan Sołtys Maciej Słowiński proponuje, aby wszystkie materiały z zebrań były przekazywane do Urzędu Miasta i Gminy po każdym zebraniu, a nie jak jest w proponowanym zapisie – po upływie kadencji.
W dyskusji z Sołtysami uzgodniono, że zapisy pozostaną bez zmian, gdyż niektóre dokumenty są Sołtysom niezbędne do pełnienia funkcji.
4. Sołectwo Sobiesiernie i Gonice:
Panie Sołtys Elżbieta Przybylska-Żywanowska i Elżbieta Roszak-Krawczyk zauważyły, że proponowane zapisy dotyczące określenia „mieszkańca sołectwa” są mało precyzyjne i w praktyce może dochodzić na zebraniach do sporów, kto jest albo nie jest mieszkańcem Sołectwa.
Niestety z uwagi na cytowane wcześniej rozstrzygnięcia NSA nie można stosować innych zapisów niż te zawarte w projekcie statutu.
5. Sołectwo Chocicza Mała:
Pani Sołtys Ewa Tabaczka zwróciła uwagę na brak zapisów dotyczących Przewodniczącego Rady Sołeckiej, w „starym statucie” był nim Sołtys.
Zapisy dotyczące automatycznego narzucania Sołtysowi funkcji przewodniczącego Rady Sołeckiej są sprzeczne z orzeczeniami sądów. Ustawodawca nie przewidział formalnej funkcji przewodniczącego w odniesieniu do rady sołeckiej.
II. Pisemnie w dniu 28.02.2023 r. przez Stowarzyszenia Projekt Września:
1. § 8 ust. 4 Posiedzenie Rady Sołeckiej odbywa się w miarę potrzeb. Określenie „w miarę potrzeb” jest nieprecyzyjne. Wnioskuję, aby wskazać dokładnie z jaką częstotliwością spotyka się Rada Sołecka, przykładowo może to być nie rzadziej niż raz na kwartał, raz na pół roku itd. Dzięki temu uniknie się w przyszłości problemów z brakiem działalności Rady Sołeckiej.
Nie uwzględniono – ze względu na funkcję Rady Sołeckiej, która nie jest organem Sołectwa, jej głównym zadaniem jest wspomaganie działalność sołtysa. O liczbie posiedzeń, w miarę potrzeb, decydują sami członkowie Rady Sołeckiej.
2. § 10 ust. 1 Prawo do udziału w Zebraniu mają wszyscy mieszkańcy Sołectwa, radni Rady Miejskiej, burmistrz, pracownicy Urzędu Gminy oraz zaproszeni goście.
Zgodnie z art. 11b ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, działalność organów gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.
W związku z wyżej wskazanym przepisem, należy dokonać modyfikacji brzmienia § 10 ust. 1.
Uwaga została uwzględniona poprzez zmianę zapisu „ § 10 ust.1. Prawo do czynnego udziału w Zebraniu mają wszyscy mieszkańcy Sołectwa.”
3. § 12 ust. 2 Termin i miejsce Zebrania Sołtys podaje do wiadomości publicznej, w sposób zwyczajowo przyjęty w sołectwie, na co najmniej 5 dni przed terminem Zebrania. Zgodnie z art. 11b ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, działalność organów gminy jest jawna. Ograniczenie jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw. W związku z wyżej wskazanym przepisem, należy dokonać modyfikacji brzmienia § 12 ust. 2 poprzez obowiązek podania informacji o terminie i miejscu Zebrania w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta i Gminy Września oraz w Wieściach z Ratusza ( w tym ostatnim przypadku tak było do 2018 roku). Takie postępowanie zapewni mieszkańcom szerszy dostęp do informacji o Zebraniu, a tym samym przyczyni się do zwiększenia frekwencji, z czym w ostatnim czasie jest problem.
Uwaga nie może być uwzględniona, gdyż proponowane zapisy uniemożliwią Sołectwu realizację swoich obowiązków zgodnie z zapisami § 12 Statutu. Sołtys lub wnioskujący o zebranie nie ma wpływu na umieszczenie ogłoszeń o zebraniu wiejskim w wymienionych publikatorach, natomiast ma obowiązek zachowania procedur wynikający np. z ustawy o funduszu sołeckim. Niedopełnienie terminów ustawy doprowadzi do nieprzyznania Sołectwu funduszu.
Wyniki konsultacji wraz z projektami statutów poszczególnych sołectw zostaną przekazane Radzie Miejskiej we Wrześni.
Niniejszy protokół zostanie umieszczony na stronie internetowej Gminy w Biuletynie Informacji Publicznej oraz wywieszony na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miasta i Gminy Września.