Początek strony
Wróć na początek strony Alt+0
Przejdź do wyszukiwarki Alt+1
Przejdź do treści głównej Alt+2
Przejdź do danych kontaktowych Alt+3
Przejdź do menu górnego Alt+4
Przejdź do menu lewego Alt+5
Przejdź do menu dolnego Alt+6
Przejdź do mapy serwisu Alt+8
Menu wysuwane
Herb podmiotu Biuletyn Informacji Publicznej Urzędu Miasta i Gminy we Wrześni
Menu góra
Strona startowa Biuletyn Informacji Publicznej Prawo lokalne Uchwały Rady Miejskiej Rocznik 2015
Poleć stronę

Zapraszam do obejrzenia strony „Rocznik 2015, rejestr 19025, menu 309 - BIP - Gmina Września”

Zabezpieczenie przed robotami.
Przepisz co drugi znak, zaczynając od pierwszego.

P ) # @ % R F 3 - 0 A w s f d A P # @ :

Pola oznaczone są wymagane.

Treść główna

Rocznik 2015

Modyfikacja treści strony 'Protokół z dnia 6 marca 2023 r. z przeprowadzonych konsultacji społecznych projektu uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Sołectw w Gminie Września '

PROTOKÓŁ z dnia 6 marca 2023 r.

z przeprowadzonych konsultacji społecznych

projektu uchwały w sprawie uchwalenia

Statutu Sołectw w Gminie Września

 

I. Nazwa i adres jednostki:

 

Urząd Miasta i Gminy

ul. Ratuszowa 1

62-300 Września

 

II. Podstawa prawna przeprowadzania konsultacji:

 

art. 5a ust. 1 art. 35 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, Zarządzenie nr 58 Burmistrza z dnia 21.02.2023 r. w sprawie ogłoszenia konsultacji społecznych dotyczących projektu uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Sołectw w Gminie Września.

 

III. Przedmiot oraz zasięg konsultacji:

 

Konsultacje społeczne z mieszkańcami Sołectw Gminy Września nad projektem uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Sołectw w Gminie Września.

 

IV. Termin przeprowadzenia konsultacji:

 

Konsultacje społeczne w przedmiotowej sprawie trwały od dnia 21 lutego 2023 r. do dnia 3 marca 2023 r.

 

V. Tryb przeprowadzenia konsultacji społecznych:

 

Konsultacje społeczne przeprowadzono w formie zgłaszania uwag, opinii i wniosków na adres e-mail wrzesnia@wrzesnia.pl lub pisemnie na adres Urzędu Miasta i Gminy Września, ul. Ratuszowa 1, 62-300 Wrześni

 

VI. Przebieg konsultacji:

 

Do Urzędu Miasta i Gminy we Wrześni wpłynęły uwagi:

 

I. Ustnie, na zebraniu z Sołtysami, które odbyło się 2 marca br. w Gutowie Małym (uwagi zawarto w protokole zebrania):

 

1. Sołectwo Gonice:

 

Pani Sołtys Elżbieta Roszak-Krawczyk zgłosiła problem mało precyzyjnego zapisu w § 10 ust. 1 i 2 dotyczącego uczestnictwa i głosowania na zebraniu wiejskim. W „starym statucie” było odniesienie do zameldowania na terenie sołectwa. Wg Pani Sołtys postuluje, aby proponowany zapis został zmieniony.

 

Uwaga nie może być uwzględniona z powodu wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego, który orzekł, że zameldowanie lub jego brak nie ma rozstrzygającego wpływu na uprawnienie mieszkańca do udziału w głosowaniach związanych z sołectwem (zob. wyrok NSA z 11.12.2013 r., sygn. akt II OSK 2461/13).

Ze względu na możliwość interpretowania zapisu w § 10 ust. 1 jako ograniczenie jawności działalności Sołectw zapis:

„ § 10 ust.1. Prawo do udziału w Zebraniu mają wszyscy mieszkańcy Sołectwa, radni Rady Miejskiej, Burmistrz, pracownicy Urzędu Gminy oraz zaproszeni goście.”

proponuje się zmienić na:

„ § 10 ust.1. Prawo do czynnego udziału w Zebraniu mają wszyscy mieszkańcy Sołectwa.”

 

 

2. Sołectwo Bierzglin:

1. Pan Sołtys Artur Parus wnioskuje o ujednolicenie terminu w § 3 pkt 6 i 7 „Zebranie Wiejskie” i „Zebranie Wyborcze”

 

Zapisy pozostawiono ze względu na odmienny charakter i procedurę zebrań.

 

2. Pan Sołtys Artur Parus wnioskuje o zastąpienie w § 4 ust. 3 pkt 7 słowa „imprez” na „wydarzeń”. Motywuje to tym, że często podnoszone są zastrzeżenia do opisu faktur dotyczących organizacji imprez kulturalnych w Sołectwie.

 

Ustalono, że proponowany zapis nie jest przeszkodą w akceptacji wydatków sołectwa.

 

3. Pan Sołtys Artur Parus proponuje, aby dokonać zapisu, który automatycznie odwoływałby Radę Sołecką w przypadku odwołania lub rezygnacji Sołtysa.

 

Uwaga nie została uwzględniona, gdyż w kompetencji mieszkańców jest wybór i odwoływanie Rady Sołeckiej.

 

4. Pan Sołtys Artur Parus proponuje, aby zmienić zapis § 12 ust. 1 na „raz w roku”.

 

Uwaga została uwzględniona, gdyż poparli ją wszyscy Sołtysi biorący udział w zebraniu.

 

3. Sołectwa Gulczewo:

1. Pan Sołtys Maciej Słowiński proponuje zmianę zapisu § 27 ust. 2 dotyczącego wzoru pieczątki, gdyż wielu Sołtysów nie ma pieczątki imiennej i nie widzi potrzeby jej posiadania.

 

Uwaga została uwzględniona przez dodanie zapisu „lub pieczęci zawierającej funkcję i nazwę

Sołectwa”.

 

2. Pan Sołtys Maciej Słowiński wnioskuje o skrócenie terminu określonego § 12 ust. 2 dotyczącego ogłoszenia o terminie zebrania.

 

Uwaga nie została uwzględniona ze względu na to, że termin 5. dniowy jest krótki. Trzeba mieć na uwadze, aby informacja o zebraniu dotarła do wszystkich mieszkańców sołectwa. Proponowany termin w projekcie statutu wynika z procedur zawartych w ustawie o funduszu sołeckim.

 

3. Pan Sołtys Maciej Słowiński proponuje, aby wszystkie materiały z zebrań były przekazywane do Urzędu Miasta i Gminy po każdym zebraniu, a nie jak jest w proponowanym zapisie – po upływie kadencji.

 

W dyskusji z Sołtysami uzgodniono, że zapisy pozostaną bez zmian, gdyż niektóre dokumenty są Sołtysom niezbędne do pełnienia funkcji.

 

4. Sołectwo Sobiesiernie i Gonice:

Panie Sołtys Elżbieta Przybylska-Żywanowska i Elżbieta Roszak-Krawczyk zauważyły, że proponowane zapisy dotyczące określenia „mieszkańca sołectwa” są mało precyzyjne i w praktyce może dochodzić na zebraniach do sporów, kto jest albo nie jest mieszkańcem Sołectwa.

 

Niestety z uwagi na cytowane wcześniej rozstrzygnięcia NSA nie można stosować innych zapisów niż te zawarte w projekcie statutu.

 

5. Sołectwo Chocicza Mała:

Pani Sołtys Ewa Tabaczka zwróciła uwagę na brak zapisów dotyczących Przewodniczącego Rady Sołeckiej, w „starym statucie” był nim Sołtys.

 

Zapisy dotyczące automatycznego narzucania Sołtysowi funkcji przewodniczącego Rady Sołeckiej są sprzeczne z orzeczeniami sądów. Ustawodawca nie przewidział formalnej funkcji przewodniczącego w odniesieniu do rady sołeckiej.

 

 

 

II. Pisemnie w dniu 28.02.2023 r. przez Stowarzyszenia Projekt Września:

 

1. § 8 ust. 4 Posiedzenie Rady Sołeckiej odbywa się w miarę potrzeb. Określenie „w miarę potrzeb” jest nieprecyzyjne. Wnioskuję, aby wskazać dokładnie z jaką częstotliwością spotyka się Rada Sołecka, przykładowo może to być nie rzadziej niż raz na kwartał, raz na pół roku itd. Dzięki temu uniknie się w przyszłości problemów z brakiem działalności Rady Sołeckiej.

 

Nie uwzględniono – ze względu na funkcję Rady Sołeckiej, która nie jest organem Sołectwa, jej głównym zadaniem jest wspomaganie działalność sołtysa. O liczbie posiedzeń, w miarę potrzeb, decydują sami członkowie Rady Sołeckiej.

 

2. § 10 ust. 1 Prawo do udziału w Zebraniu mają wszyscy mieszkańcy Sołectwa, radni Rady Miejskiej, burmistrz, pracownicy Urzędu Gminy oraz zaproszeni goście.

Zgodnie z art. 11b ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, działalność organów gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.

W związku z wyżej wskazanym przepisem, należy dokonać modyfikacji brzmienia § 10 ust. 1.

 

Uwaga została uwzględniona poprzez zmianę zapisu „ § 10 ust.1. Prawo do czynnego udziału w Zebraniu mają wszyscy mieszkańcy Sołectwa.”

 

3. § 12 ust. 2 Termin i miejsce Zebrania Sołtys podaje do wiadomości publicznej, w sposób zwyczajowo przyjęty w sołectwie, na co najmniej 5 dni przed terminem Zebrania. Zgodnie z art. 11b ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, działalność organów gminy jest jawna. Ograniczenie jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw. W związku z wyżej wskazanym przepisem, należy dokonać modyfikacji brzmienia § 12 ust. 2 poprzez obowiązek podania informacji o terminie i miejscu Zebrania w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta i Gminy Września oraz w Wieściach z Ratusza ( w tym ostatnim przypadku tak było do 2018 roku). Takie postępowanie zapewni mieszkańcom szerszy dostęp do informacji o Zebraniu, a tym samym przyczyni się do zwiększenia frekwencji, z czym w ostatnim czasie jest problem.

 

Uwaga nie może być uwzględniona, gdyż proponowane zapisy uniemożliwią Sołectwu realizację swoich obowiązków zgodnie z zapisami § 12 Statutu. Sołtys lub wnioskujący o zebranie nie ma wpływu na umieszczenie ogłoszeń o zebraniu wiejskim w wymienionych publikatorach, natomiast ma obowiązek zachowania procedur wynikający np. z ustawy o funduszu sołeckim. Niedopełnienie terminów ustawy doprowadzi do nieprzyznania Sołectwu funduszu.

 

 

 

Wyniki konsultacji wraz z projektami statutów poszczególnych sołectw zostaną przekazane Radzie Miejskiej we Wrześni.

Niniejszy protokół zostanie umieszczony na stronie internetowej Gminy w Biuletynie Informacji Publicznej oraz wywieszony na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miasta i Gminy Września.

 

Metryka

data wytworzenia
2023-03-16
data udostępnienia
2023-03-16
sporządzone przez
referat komunalny
opublikowane przez
Goc Jakub
data wykonania
2023-03-16
Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.