Protokół z posiedzenia Komisji Komunalno-Finansowej z dnia 27 grudnia 2016 r.
Protokół z posiedzenia
Komisji Komunalno-Finansowej
z dnia 27 grudnia 2016 r.
Pkt 1
Przewodniczący Komisji Komunalno - Finansowej, radny Ryszard Szwajca o godz. 17:50 otworzył posiedzenie Komisji. W posiedzeniu uczestniczyło 8 członków Komisji (załącznik nr 1).
Uczestnicy posiedzenia niebędący członkami Komisji:
Karol Nowak, zastępca burmistrza MiG Września;
Robert Klimczak, inspektor wydziału oświaty, kultury i sportu;
Joanna Mańkowska, młodszy referent w Biurze Rady Miejskiej;
Damian Staniszewski – prezes Stowarzyszenia Projekt Września.
Pkt 2
Przewodniczący Komisji Komunalno - Finansowej, radny Ryszard Szwajca przedstawił porządek obrad posiedzenia komisji. Komisja jednogłośnie przyjęła porządek obrad (załącznik nr 2).
Pkt 3
Przewodniczący Komisji Komunalno - Finansowej, radny Ryszard Szwajca odczytał treść petycji oraz jej uzasadnienie z dnia 11 października 2016 r., która wpłynęła z ramienia Stowarzyszenia Projekt Września w sprawie przygotowania przez Burmistrza Miasta i Gminy Września projektu uchwały ustalającej na terenie Miasta i Gminy Września zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń. Następnie powiedział, że w Polsce taka ustawa obowiązuje już od roku i to nie znaczy, że Rada Miejska we Wrześni musi również podjąć taką uchwałę. Do budżetu gminy wpłynęły by dodatkowe środki, ale dzisiaj wpływają od właścicieli tych ogrodzeń, na których te reklamy i ogłoszenia są zawieszane. Oprócz Wrześni jest także kilkanaście wsi dookoła, tam właściciele posesji, którzy mają zawieszone reklamy i ogłoszenia czerpią z nich korzyści, dlatego podjęcie uchwały, w której gmina odbierze im dochód, może spowodować różne perturbacje. Proszę, aby każdy z członków komisji wypowiedział się na temat przedmiotowej petycji.
Karol Nowak zastępca Burmistrza MiG Września powiedział, że skontaktowali się z gminami, gdzie tego typu regulamin, jakby kodeks reklamowy został uchwalony. Okazało się, że w bardzo wielu z tych miejsc, które się na to zdecydowały, wprowadzono dość długi okres dostosowawczy, nawet pięcioletni. Czyli tak na prawdę przyjęto jakieś zasady, które dla wielu przedsiębiorców, którzy w tej chwili mają na swoich sklepach czy warsztatach jakieś reklamy będą mieli 5 lat na to żeby się dostosować. Oczywiście to nie musi być 5 lat, bo każdy może sobie określić ten czas tak jak uważa. Natomiast pozwolę sobie zwrócić uwagę na jedną rzecz, ponieważ tutaj jest oczywista sprzeczność interesów, który znam też z praktyki, występuje on pomiędzy jakąś estetyką, o której zawsze można dyskutować, dlatego że dla mnie jakaś reklama będzie w pełni akceptowalna, dla pana przewodniczącego być może już nie bo będzie za duża, za jaskrawa, dla kogoś innego będzie jeszcze inny odbiór tej samej reklamy. W związku z tym to jest trochę tak, że każdy przedsiębiorca, sklepikarz, czy właściciel warsztatu, ma interes w tym, żeby to jego reklama była najbardziej skuteczna czyli duża, zwracająca uwagę. Z drugiej strony jest konserwator zabytków, który ma swoją subiektywną ocenę reklam. W związku z tym jest to materia, która niesie ze sobą oczywisty konflikt interesów między tym, co chcielibyśmy uchwalić a tymi interesami osób, które te szyldy mają lub chciałyby mieć. Nie podzielam również poglądu, że pobieranie opłat za tego typu reklamy przyczyni się do poprawy jakości życia mieszkańców. W naszej gminie podatki od nieruchomości dla przedsiębiorców są bardzo niskie, tj. 14,98 za za 1 m2 za powierzchnię budynku wykorzystywanego na działalność gospodarczą. Myślę, że to nie jest czas na taką uchwałę, ponieważ rozsądnie byłoby uczyć się na błędach innych, a tych innych jeszcze za mało i nie mają jeszcze doświadczeń. Trwają również cały czas prace nad kodeksem urbanistyczno – budowlanym. W przyszłości tego typu regulacje powinny być ujęte, natomiast teraz jest jeszcze na to za wcześnie.
Przewodniczący Rady Miejskiej we Wrześni Waldemar Grześkowiak powiedział, że myśli podobnie jak pan Burmistrz Nowak. Może przytoczyć przykład, że szyld na budynku musiał być konsultowany z konserwatorem zabytków. Obszar objęty nadzorem konserwatorskim we Wrześni jest bardzo duży. Jest również pas drogowy, za który zajęcie samorządy pobierają opłaty i sprawują nadzór.
Radny Janusz Czyż powiedział, że w pełni się zgadza z przedmówcą. Centrum, które jest objęte nadzorem konserwatorskim wygląda dobrze i problemów z nim nie ma, natomiast np. duże banery powieszone na ścianach bloków, przynoszą dochód dla wspólnoty.
Radny Zbigniew Bieńko zapytał czy burmistrz dysponuje danymi, jaki gmina ma dochód z reklam z pasów drogowych i własnych terenów?
Karol Nowak zastępca Burmistrza MiG Września odpowiedział, że dokładną liczbę może sprawdzić, ale nie są to sumy bardzo istotne, które pozwoliłyby wykonać w budżecie jakieś dodatkowe zadanie.
Radny Andrzej Rzeźnik powiedział, że również przekonał się budując dom w miejscu, który jest objęty nadzorem konserwatorskim, z którym każdy szczegół musiał konsultować.
Radny Tomasz Frankowskiego powiedział, że spółdzielnie mieszkaniowe, czerpią jakiś dochód z rozwieszonych reklam, a pozbawienie ich tego dochodu, będzie równoznaczne z podwyżką czynszu dla mieszkańców.
Radny Mirosław Chudy powiedział, że jadąc wioskami można zauważyć banery na płotach, domach, które są już zniszczone. Właściciele tych posesji otrzymują skromną opłatę za te reklamy. Na obecną chwilę byłbym przeciwny takiej uchwale.
Komisja Komunalno - Finansowa w obecności 8 radnych, jednogłośnie odrzuciła petycję w sprawie przygotowania przez Burmistrza Miasta i Gminy Września projektu uchwały ustalającej na terenie Miasta i Gminy Września zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń.
Pkt 4, 5
Wobec wyczerpania porządku obrad przewodniczący Komisji Komunalno - Finansowej, radny Ryszard Szwajca o godz. 18:20 zamknął posiedzenie komisji.
Protokół zawiera 4 ponumerowane strony. Wszystkie załączniki znajdują się do wglądu w Biurze Rady Miejskiej w Urzędzie Miasta i Gminy we Wrześni.
Przewodniczący Komisji Komunalno-Finansowej
/-/radny Ryszard Szwajca
Protokolant
/-/Joanna Mańkowska