Zawiadomienie o unieważnieniu czynności wyboru najkorzystniejszej oferty oraz ponownej ocenie ofert w przetargu na budowę oświetlenia ulicznego w Psarach Polskich; część 1 - odnoga od ulicy Skrajnej
Zamawiający, Gmina Września działając na podstawie art.7 ust.1 i art. 181 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 stycznia2004 r. Prawo Zamówień Publicznych ( Dz. U. z 2015 r., poz. 2164 ze zm.) w związku z uznaniem zasadności informacji przekazanej przez Wykonawcę, Zamawiający unieważnia przeprowadzoną czynność oceny i wyboru najkorzystniejszej oferty dla części 1 - odnoga od ulicy Skrajnej dokonanej w dniu 15 maja 2017 r. oraz zawiadamia o powtórzeniu czynności oceny ofert.
UZASADNIENIE:
Dnia 16 maja 2017 r. Wykonawca PPHU INSTALPIOTR Paweł Pruszyński, ul. Kolejowa 8/36, 62-600 Kolo, poinformował Zamawiającego o niezgodnej z przepisami ustawy czynności podjętej przez Zamawiającego.
Wnosząc informację Wykonawca zarzucił Zamawiającemu, że w toku badania i oceny ofert naruszył on art. 91 ust. 1 ustawy PZP - nie wybierając najkorzystniejszej oferty na podstawie kryteriów oceny ofert określonych przez Zamawiającego w SIWZ, którymi były cena ryczałtowa oferty, okres udzielonej dodatkowej gwarancji oraz skrócenie terminu wykonania zamówienia. W złożonej informacji Wykonawca podniósł, że Zamawiający niezgodnie z zapisami SIWZ stanowiącymi, że oferowana cena jest ceną ryczałtową, poprawił w ofercie ENERGOSIEĆ s.c. Zakład Elektroinstalacyjny Piotr Grzegorski - Marek Wardeński, ul. Sienkiewicza 5, 62-310 Pyzdry inną omyłkę polegającą na niezgodności oferty ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia niepowodujących istotnych zmian w treści oferty poprzez wykreślenie pozycji w kosztorysie ofertowym. Dokonanie powyższej poprawy omyłki skutkowało obniżeniem ceny oferty, a w konsekwencji wyboru powyższej oferty jako najkorzystniejszej.
Zamawiający uznał zasadność przekazanych wyżej informacji i w związku z tym działając na podstawie art. 181 ust. 2 ustawy PZP unieważnia dokonaną w dniu 15 maja 2017 r. czynność wyboru najkorzystniejszej oferty oraz powtarza w dniu 24 maja 2017 r. czynność oceny ofert uwzględniając wyżej opisane okoliczności.
Podstawą działania Zamawiającego jest również linia orzecznicza Krajowej Izby Odwoławczej, m.in. wyrok Zespołu Arbitrów z dnia 19.05.2005 r. sygn. Akt UZP/ZO/0-1017/05, który stanowi, iż brak jest podstaw do odmówienia zamawiającemu prawa dokonania ponownej oceny ofert, gdy powziął on informację o bezprawności dokonanych przez siebie czynności. Przeciwny pogląd prowadziłby do sytuacji, w której świadomy bezprawności swych działań Zamawiający, zmuszony byłby do dokończenia postępowania i udzielenia zamówienia wykonawcy, którego oferta - w świetle obowiązujących przepisów - nie była najkorzystniejsza. Dokonanie ponownej oceny ofert, uwzględniające ofertę uprzednio odrzuconą i unieważnienie tym samym pierwotnej oceny ofert po spełnieniu formalnych wymagań w zakresie poinformowania wszystkich wykonawców o przyczynach uzasadniających ponowną ocenę ofert i jej wynikach nie narusza ani fundamentalnej zasady przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców ani zasady, zgodnie z którą zamówienia udziela się wyłącznie wykonawcy wybranemu zgodnie z przepisami ustawy.